Lite pirr i magen

Har som helt försökt förtränga (tror jag?) att jag blir student imorgon. På universitet. Det känns helt rätt att jag tog steget att söka in på skola, har ju funderat i 5 år att jag ska plugga mer, men VAD? Så, de känns jättebra att jag ska försöka göra nånting till fördel för vår framtid. Men, samtidigt vet jag inte om de känns rätt att utbilda sig till förskollärare.

1: Finns de verkligen jobb? Studievägledaren och jobbcoachen sa att det var ett bra val eftersom alla "lärare" som inte har utbildning håller på att avskaffas, meeen:

2: Dom som jobbar inom förskolan nu säger att de bara får gå på vikarie timmar och springvikariera, och att de är svååårt att få en fast tjänst. Men så är de väl inom alla yrken?! Speciellt i början.

3: Låg lön. Även om jag skulle få en heltidstjänt nånstans när jag är färdigutbildad, så är det visst huvvaligen låga löner. Det är ju egentligen helt fel, eftersom det är jag, som förskollärare som uppfostrar barnen timmarna de är där, jag ser till så att de är torra, mätta, sövda och belåtna. Jag ger dem kärlek och uppmärksamhet av min egen energi, som är så dyrbar. Är det värt de, för den lilla pengen?

4: När jag har studerat i 3,5 år, och vi säger att jag lyckats få en heltidstjänst, då är jag 8 timmar på förskolan, med andras barn, som skriker, leker och stojjar, klättrar på mig, säkert går mig på nerverna många gånger. När jag då kommer hem, orkar jag ge Lilly den tid, uppmärksamhet och energi hon behöver? Eller är jag uttömd psykiskt och gör så gott jag kan, men Lilly blir ändå inte nöjd och besviken på sin mamma?

5: Hmm,, de kanske var allt. Men de är en hel del att tänka på. Jag skulle givetvis älska att umgås med barn hela dagarna, men det är nog lättare också att jobba som förskollärare om man inte har några egna barn?

Det finns så många frågetecken, om det är någon som har egen erfarenhet av detta, eller bara en åsikt, hjälp mig att reda ut detta. Tillsvidare ska jag ge detta en chans, kanske det dyker upp något annat intressant på vägen =)?


Lilly sitter på ett blöjpaket och blickar ut över kvarteret, funderar på livet.

Hej hej livsnjutaren =)

..................................................


Kommentarer
Postat av: Anette

haha, bilden då hon sitter på blöjpaketet är ju störtskön!

2010-08-29 @ 19:16:21
Postat av: cicci

Hoppas första dagen i skolan har gått bra och att det känndes kul =)

2010-08-30 @ 18:08:23
Postat av: Sandra - Filip och Hugos mamma =)

min herman bubblar och idag har han fått mat=) har du gett din mat? isf kanske de är därför han inte bubblas? =)

2010-08-30 @ 22:12:05
URL: http://filipsmammas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0