Piggelin nehe

Natten till idag  blev lite lugnare. Hon vaknade ca 3 ggr, men verkar ha sovit ganska bra. Under dagen har vi knaogat på hos mamma en stund, sen här hemma med allt möjligt. Hon är abslout inte riktigt piggelin ännu, så vi har tagit det lugnt.

Men jag har även hunnit baka bröd, och lagat mat. Efter det så rejsade jag å fredde med städning, till imorgon då de kommer några och ska titta på det från uthyrningen. Detaljer om detta får vi ta någon annan dag.

Erika, Vegge, Pappa, Nena har varit här under tiden och lekt med Lilly. Nu försöker F söva henne, verkar väl gå sisådär. Hoppas på en ännu bättrigare natt i natt, men myyyche sömn, yes thanks !


Jag har bakar Morotsfrallor. Jätte enkla att göra, gick ganska fort också, och goda och saftiga och väldigt mättande var dem. I dem finns bland annat Fullkorns Dinkelmjöl, morötter, linfrön, solrosfrön.

Jag har ju kommit på mig själv att jag slarvat med att uppdatera er vad jag lagat, och vad vi ätit. Men i söndags gjorde jag en GI-Lasagne med zucchini. Och Fullkornstagliatelle med tonfisk&grönsaks röra. Gi Lasagnen måste jag verkligen rekommendera. Det tog typ 20 min att göra den, blev jättegod. Även Lilly gillade den. Ska surfa runt och kolla om jag hittar nåt recept, för jag ids inte skriva av från kokboken just nu =)

GI-lasagne
4 portioner
 
  • 2 st squash
  • 1 tsk salt
  • 1 gul lök
  • 3 vitlöksklyftor ( de smakade ändp bara lite vitlök)
  • olivolja
  • 500 g nötfärs
  • 1 burk krossade tomater
  • 2 tsk torkad basilika
  • salt och svartpeppar
  • smör
  • 1 1/2 deciliter grädde
  • 1 dc creme fraiche
  • Chiliblandning (krydda)
  • 2 tomater
  • 1 pkt mozzarella

 

  1. Sätt ugnen på 225 grader. Skiva squashen på längden och lägg upp på en handduk och strö över salt för att dra ut onödig vätska. Hacka lök och vitlök och fräs i olivolja i en stekpanna i någon minut. Lägg upp på ett fat.
  2. Bryn köttfärsen i olivolja. Tillsätt stekt lök, krossade tomater,basilika. Smaka av med salt och svartpeppar. Låt koka i cirka 10 minuter, tillsätt grädden och fraichen.
  3. Smörj en ugnsfast form med smör och lägg ett lager med squashskivor på botten. Varva med köttfärssås, ett lager squash, köttfärssås och ett sista lager squash på toppen. Lägg över ett lager med skivade tomater, Riv mozzarellan och strö över gratängen. Gratinera i ugn 20–30 minuter eller tills gratängen fått fin färg. Servera med rågbröd och grönsallad.


Gi Lasagnen. (Jag skar myyche tunnare skivor).

...........................


Kommentarer
Postat av: Jessica HEdman

Mam mam =) Det var bra lagat.. Jag tror att Lilly har smittat mig. För att det började daten jag hade sovit hos er. Men det stör mig inte bara att jag har varit vaken från alv fyra i natt men anars inga problem =) Men hoppas att jag kan fara till skolan i morgon.. Jag ska ju åka buss. Och det är nå man inte vill missa. men jag vill inte heller liga vaken halva denna natt också, det vore skönt om jag fick lite sömn.. Kramar från Jessie !!

2010-09-02 @ 20:50:17
URL: http://jessicagalaen.blogg.se/
Postat av: Ida

Jo men visst är det så! Men vem kläderna än var åt, och vad dom än kostade så har ju ingen med min ekonomi att göra. Tycker det är väldigt oartigt med såna där frågor.

Och barn i den här åldern växer ju hela tiden! Nu när det blev höst och kallt var ju sommarens klänningar och shorts allt Vilda kunde ha.. Och nu ska hon ju börja på dagis och allt! Då behövs det mkt nytt ;)

2010-09-03 @ 23:39:19
URL: http://elfvin.blogg.se/
Postat av: Sandra - Filip och Hugos mamma =)

joo jag vet =) måste ju sälja bort någon av dom jag har isf. syns idag! kraam

2010-09-04 @ 07:50:36
URL: http://filipsmammas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0