Vårt liv, centrifugen

Fram och tillbaka, upp och ner, runt runt runt i skakiga banor.

Så känns vårt liv ibland =) Inte skakigt på några dåliga sätt, men de är så mycket som händer jämt. Jag skulle vilja få fasta rutiner i vardagen, gärna ett arbete som jag trivs med, inom lämpligt pendlingsavstånd, gärna 75% så att jag hinner vara mycket med Lilly också. Inget slitigt slavjobb, jag vill jobba med något jag trivs med, där jag kan tillföra något, gärna att jag är en viktig länk, som känner att jag åstadkommer viktiga kreativa ting varje dag.

Kommer jag någonsin att få den möjligheten? Blir livet vad man själv gör det till? Är mitt liv redan förutbestämt? Är det så att vilka val jag än gör, så kommer jag att sluta på samma bana, som jag inte vill?? Hmm, jag blir inte klok på alla dessa beslut om min/vår framtid!

Jag vill studera, jag vill ha en yrkesgrundnade utbildning, jag vill bidra till ekonomin, jag vill ha ett jobb, som jag VILL ha. Har jag höga krav? Ska jag ta det som "erbjuds" (typ universitetsutbildning till förskollärare, som jag säkert skulle trivas med ett tag, men inte så länge alls)?

Som ni kanske alla har förstått så var förskollärare inget för mig. Det var en möjlighet som erbjöds, jag haffar chansen och provar tänkte jag. Meen, efter alla månader innan jag hann börja så hann jag ju fundera en hel del.

Så, universitetet får vänta på mig ett tag till, tills de slutar svamla med sina Tekniska utbilndningar, och lägger upp något kreativt =)

Nu blev det iaf så att jag är inkskriven under denna fördömda Jobbgaranti hos Försäkringskassan, tills vidare. Men innan jag gick dit för att skriva in mig hade jag själv fixat en praktikplats. Det fanns bara en önskan från mig, att få praktisera yrket jag velat ha i flera år, som florist, samtidigt får jag ersättning som motsvarar min stämpling, får gratis undervisning inom floristyrket. Och jag får se om det är något jag ska göra i mitt fortsatta liv. Jag får nog dessutom res ersättning för resorna varje dag till älvsbyn.

Det låter väl inte dumt? Verkligen jätterolig ska det bli, hoppas att det blir bra hejna. Nästa torsdag börjar jag praktiken, tills dess är Lilly på dagis 8-11 för att upprätthålla rutinerna. Skönt, jag får äntligen andas ut igen efter sommarens hektiska arbete, och jag får vara hela dagarna med Lilly.

Idag hann jag & lova ut på en snabb gång/löparrunda. Vääldigt skönt i det exemplariska höstvädret. Nu ska jag hämta stumpan på Dagis, och hoppas att hon är på gott humör för lunch och en lugn lunchvila.

Hittade en typ 4 år gammal bild på Erika =) Haha


 

...........................




Kommentarer
Postat av: cetty

Var bara lugn du kommer att hitta ditt gebit så småningom. Jag tror att livet styrs av tillfälligheter och man halkar in på olika spår. Med det är viktigt att trivas med det man ska utbilda sig till. Häftig Erika på bilden!!!

2010-09-07 @ 14:14:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0