Det svänger

Igår var jag till arbets & till barnmorskan. På MVC blev det sagt så här:

-Jag ska äta kalk+magnesium tabletter för att prova få mildare sömnproblem.
-I Juli ska vi dit för att lyssna på hjärtat.
-Ultraljud ska bokas i slutet av Juli.
-Lilly ska masseras med olja varje kväll innan läggning för att hon ska bli mer avslappnad och kanske sova bättre.
-Jag ska göra avslappningsövningar samt massera mina ben varje kväll för att sova bättre & lindra mina restless legs.

"Nu är du nio veckor gången (eller gravid i tionde veckan, om du föredrar att räkna så). Denna vecka har du kanske åkt emotionell berg-och-dalbana, men det är du i så fall inte ensam om.

Hormonsvängningar gör att dina känslor kan vara extremt lättpåverkade just nu. De hormoner som påverkar dig på detta sätt hjälper din bebis att växa — och denna vecka börjar den faktiskt se ut som en liten människa. Den lilla svansen som embryot haft försvinner strax.

Alla kroppsdelar finns på plats, även om de inte är helt färdiga ännu. I slutet av denna vecka är fostret ungefär 2,3 cm långt och väger knappt 2g. Ögonlocken täcker ögonen helt, men är stängda och kommer inte att öppnas förrän i vecka 26. Man kan se små örsnibbar nu. "



Fantastiskt fint foto av en riktig 10 veckors bebbe.

Ditt barn har alla väsentliga kroppsdelar nu, även om de har massor av utveckling kvar. Handlederna är mer utvecklade, vristerna har formats och man kan se tydliga fingrar och tår. Armarna har blivit längre och böjs vid armbågarna. Nu när den grundläggande fysiska formen finns, ligger fostret i startgroparna för att börja växa sig större och snabbt öka i vikt. "

................................................


Kommentarer
Postat av: Cetty

Livets uppkomst är fantastiskt!!

2011-06-29 @ 13:52:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0