Daimiga Rutor

Här kommer receptet på de Daimiga Rutorna jag bakade =) Jag var lite skeptisk till glasyren när jag gjorde den, visste inte hur länge den skulle koka ihop. Sen ställde jag den svalt så den skulle svalna, men sen när jag skulle bre ut den var den som en tjock gelé och det gick knappt! Men de blev gooouda =)
 
Du behöver till kakan:
- 150 gr smör
- 2 st ägg
- 3 dl socker
- 4 1/2 dl mjöl
- 1 msk bakpulver
- 2 tsk vaniljsocker
- 2 msk kakao
- 1 1/2 dl mjölk
 
Till glasyren:
- 250 gr smör
- 4 dl socker
- 3 äggulor
- 1 msk vaniljsocker ( Jag tog en nypa vaniljpulver )
- 2-3 st dubbeldaim. Jag tog två.
 
Kakan:
- Smält smöret, låt svalna. Vispa ägg & socker poröst
- Blanda ihop mjöl, b-pulver, v-socker
- Rör först ner mjölken och smöret i äggblandningen, sen mjölblandningen. Rör ihop till jämn smet
- Häll i smord + bröad långpanna, grädda i nedre delen av ugnen 10-15 minuter på 200 grader. Låt kakan svalna.
 
Glasyren:
- Börja smält smöret i kastrull, tillsätt under tiden de andra ingredienserna.
- Värm under omrörning tills smeten tjocknar. Låt krämen svalna lite (sätt inte i kyl, då blir det gelé).
- Häll glasyren över kakan när både den och kakan svalnat lite. Strö över hackad daim.
- Låt stå svalt, skär sedan i rutor.
 
Naaamnam!
 
......................................

Kommentarer
Postat av: Emma ❀ My Inspiration

åh dessa är ju såå GODA! Kladdiga chokladkakorna tycker jag du ska prova, en stor favorit här hemma!

Ps: Tittar du under receptrubriken; "Kladdiga chokladkakor" så ser du graderna där :)

2012-08-25 @ 13:43:40
URL: http://myinspiration.blogg.se
Postat av: Emma ❀ My Inspiration

Haha men det är klart jag också kan skriva ut det här, tänker så långt näsan räcker tydligen ;) 200 grader!

2012-08-25 @ 13:44:37
URL: http://myinspiration.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0