Surdegs premiär

Nu när jag äntligen har provat baka surdegsbröd så förstår jag hysterin kring detta! Provade för första gången igår/idag. Och det blev underbart! Här kommer receptet på  Franskt Surdegs Lantbröd :
Det blev en krispig, hård & seg härlig yta med ett saftigt innehåll =)
 
Surdegen:
- 2 dl 37 gradigt vatten
- 25 gr jäst
- 2 dl rågsikt
 
- Lös upp jästen i vattnet, vispa sen ner rågsikten så att det blandas till en jämn smet.
- Täck över med plast, låt stå i rumstemp över natten.
 
Den andra degen:
- 3 dl 37 gradigt vatten
- 1 msk olja, jag tog rapsolja
- 2 tsk salt (  Jag tyckte det lät mkt, men det blev bra )
- 4 dl rågsikt
- 7 dl vetemjöl
 
- Blanda vattnet, oljan & saltet i surdegen, rör om.
- Rör ner mjölerna, arbeta till smidig deg, låt jäsa övertäckt 30 min.
- Knåda degen lite på mjölat bakbord, forma sen till 2 st runda eller avlånga limpor.
- Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper i 45 min. Slå på ugnen på 225 grader.
- Pensla med 1 msk sirap blandat med 1 msk vatten ( ger fin yta ), strö över lite mjöl.
- Grädda i nedre delan av ugnen i 20-25 minuter.
- Låt svalna på galler utan bakduk. Ät & njut !
 
......................................

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0