Det gör ont

Att få ett syskon är inte lätt.

Det märks inte så mycket när vi är borta, mest när jag är själv med båda barnen. Lilly är alltid väldigt snäll och lugn, omen bestämd. Men helt plötsligt kan det bryta lös, svartsjukan. Det händer oftast när jag sitter och ammar honom. Hon blir våldsam, drar i hans huvud, slår hans huvud med leksaker eller handflatan, eller kramar honom så hårt tills han får panik innan jag har hunnit få bort henne, eller knådar hans händer/fötter och drar i dem och armarna. Hon klättrar på mig och råkar samtidigt stöta i han så att han måste släppa bröstet.

Detta ger honom ingen mat ro alls. Tillslut flyttar jag till en fåtölj, då följer hon efter och tränger sig emellan, så det blir för trångt för honom att kunna äta..

Det är så jobbigt att se.. Jag blir helt hjälplös när jag ammar honom, då kan jag knappt röra mig och har bara en hand att skydda honom med. Jag ser ju på henne att hon är ledsen, men ler hånfullt endå. Det gör så ont att se henne så.

Jag ägnar all min tid åt henne, tillåmed när jag ammar. Men det räcker inte till. Vet inte vad jag ska göra. Säger hela tiden åt henne så duktig hon är, låter henne hjälpa till med allt möjligt, säger hur mycket vi tycker om henne. Leker med henne, dansar,målar,pysslar,bygger lego, bakar, bygger pussel, ser film, läser sagor.. Gör allt hon säger.

Men jag vill inte att hon ska må så här över lillebror. Kommer det att gå över? Vad mer kan jag göra för att hon ska må bättre? Tips? Jag delar endast med mig av detta för att det är så jobbigt, vet inte vad jag ska göra, och behöver tips.

..........................

Kommentarer
Postat av: Anette

Har hon någon favoritbok som ni kan läsa när du ammar?

Eller något annat som hon gillar att pyssla me som funkar att göra fastän du sitter lite upptagen?

Beror ju lite vart du sitter men finns de ett bord i närheten så kanske hon har ett roligt pussel som hon kan lägga medan han äter.

Eller så gör ni så att ni sätter er å äter ett kex eller två när han äter...då får alla fika samtidigt :)

2012-03-12 @ 22:55:15
URL: http://monkeymama.blogg.se/
Postat av: aaneli

Att läsa bok funkar ganska bra så länge hon it kommer på sig själv :) ska prova med kakstund också

2012-03-13 @ 08:09:43
Postat av: aaneli

Att läsa bok funkar ganska bra så länge hon it kommer på sig själv :) ska prova med kakstund också

2012-03-13 @ 08:14:29
Postat av: Ulricayyy

Hej!



Det är inte lätt att få syskon, vår Lilly hade sina små avundsjukautbrott också. Jag brukar lyssna på knattetimmen på Sveriges Radio, dom säger många kloka saker. Kolla om dom har sagt något smart i ämnet i deras klipparkiv?



http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3888&grupp=14477&artikel=4491486



Du ska se att det löser sig,



KRAM



/Ulrica

2012-03-13 @ 08:20:53
URL: http://beinglilly.blogspot.com
Postat av: jessie

Du vet att jag är hos er så ofta jag kan !1 Finns alltid,bara ringa när som helst vad jag än gör(inte skolan) jag kommer !! Jag förstår dej. hon känner sig utfryst.Men när jag väl är där och leker med hon så strålar både hon och jag av glädjee. Jag kommer alltid finnas vid eran sida. På senaste jag har typ dissat er och jag har så dåligt samvete,felåt.. Love er.. !!!!!!!!!!!!!! kram, eran älskade vän och gummaa jessica

2012-03-13 @ 21:26:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0